Mēs izmantojam sīkdatnes, lai vietnes lietojumu darītu ērtāku un drošāku. Turpinot pārlūka sesiju vai nospiežot pogu "sapratu", jūs apstiprināt, ka piekrītat izmantot sīkdatnes. Varat atcelt savu piekrišanu jebkurā laikā, mainot pārlūka iestatījumus un izdzēšot saglabātās sīkdatnes. Vairāk informācijas šeit: sīkdatņu izmantošanas politika vietnē akka-laa.lv.

Sapratu

Par taisnīgu atlīdzību filmu autoriem

Audiovizuālo darbu autoru organizācijas sagaidījušas jaunu pētījumu par reformām, kādas nepieciešamas, lai filmu scenāristiem un režisoriem nodrošinātu taisnīgu atlīdzību par viņu darbu izmantojumu. Pētījums tapis pēc Starptautiskās autoru un komponistu biedrību konfederācijas (CISAC) un Pasaules rakstnieku un kinorežisoru padomes (W&DW) pasūtījuma, pie tā strādājusi Katalānijas Atklātās universitātes Intelektuālā īpašuma katedras profesore Rakele Šalabardēra (Raquel Xalabarder).

Pārskats par kārtību, kādā kinodarbu autori saņem atlīdzību dažādās pasaules valstīs, ļauj to izvērtēt un veiksmīgākos piemērus piedāvāt politiķiem kā efektīvu, likumos iestrādājamu mehānismu. Prakse liecina, ka atlīdzība visvairāk ir atkarīga no līgumiem, kādus filmu autori noslēdz ar producentiem, taču tie mēdz būt nepārdomāti, ilgtermiņā neizdevīgi, autoru no gala lietotāja – sevišķi digitālajā vidē – šķir gara starpnieku virkne, un starptautiskās tiesības mēdz nesaskanēt ar Eiropas likumiem.

 

Pētniece secina, ka efektīvākais ceļš, kādā filmu autoriem nodrošināma taisnīga atlīdzība, ir mantisko tiesību kolektīvais pārvaldījums. Jau šobrīd 19 no 28 ES dalībvalstīm, arī Latvijā, filmu autori šādi saņem gan atlīdzību par darbu raidīšanu kabeļtelevīzijās, gan tā dēvēto nesēja atlīdzību, un tāda pati kārtība būtu ieviešama arī attiecībā uz citiem filmu izmantojuma veidiem. Autoram atlīdzība jāsaņem nevis no producenta, bet licences ņēmēja/gala lietotāja – mediju operatora, kas darbu padara pieejamu skatītājam.

 

Visi jaunumi